Denoo Matrijzen: hoe een klein bedrijf zich groot mag voelen

financieel & accountancy

"Het fijne aan d&p is dat wij met de meest uiteenlopende bedrijven en ondernemers in contact komen. Die ondernemers hebben allemaal diezelfde passie en datzelfde heilige vuur in zich waar je automatisch in meegaat."

En hoe advies dat tegen vastgeroeste gewoontes ingaat toch succesvol is

Het fijne aan d&p is dat wij met de meest uiteenlopende bedrijven en ondernemers in contact komen. Die ondernemers hebben allemaal diezelfde passie en datzelfde heilige vuur in zich waar je automatisch in meegaat. 

Neem nu Denoo Matrijzen in Zedelgem. We spreken er met Ann-Sofie Denoo, industrieel ingenieur, derde generatie binnen het bedrijf, opvolger van papa Rik en van oprichter Frans Denoo die in 1966 startte met Denoo Matrijzen. Ann-Sofie is een dertiger met een ongelofelijk warme joviale uitstraling, het type dat het cliché van de stoere mannelijkheid in de industrieel-technische sector vrolijk in de prullenmand heeft gemikt. Samen met haar echtgenoot Dave heeft ze recent het bedrijf van haar vader overgenomen. Wat ze hieronder honderduit vertelt, is misschien wel de beste illustratie van hoe wij voor onze klanten het verschil maken.

 

Over gietvormen en mallen

​Een matroos en een patrijs, dat kent iedereen. Maar een matrijs? Dat blijkt een mal of een gietvorm te zijn. Weer iets bijgeleerd. Meer bepaald de negatieve vorm of contravorm van het product dat men wil maken. Dat eindproduct bepaalt ook welk materiaal en welke vorm een matrijs heeft. En zelfs de temperatuur en de druk zijn van groot belang voor het ontwerp en de vormgeving van de matrijs. Geen wonder dat er zoveel soorten matrijzen zijn. De industrie gebruikt die voor plaatsing in verschillende machines en voor verschillende producten en materialen. Eén ding is duidelijk: matrijzenwerk is high tech precisiewerk.

 

Eén ding verandert nooit

Drie generaties knowhow en ervaring, vanuit de nieuwste technologische innovaties: dat is was altijd al de garantie van Denoo voor bedrijfszekere matrijzen. Natuurlijk is er sinds grootvader Denoo begon - meer dan een halve eeuw geleden - veel veranderd. Ann-Sofie: “In plaats van op de plank, tekenen we nu met CADCAM-software. Handmatige frezen maakten plaats voor hoogtechnologische machines, zoals de vijfassige freesmachines en de precisie draadvonkerosies. Maar één ding verandert nooit: onze missie om bedrijfszekere matrijzen te maken. Daarom blijven wij continu innoveren: voor meer efficiëntie en kortere levertermijnen.”

 

d&p checken? Doe gerust. 

Ann-Sofie begint haar verhaal met een ontnuchterende vaststelling: “Denoo heeft niet altijd met d&p gewerkt. Jullie zijn op ons pad gekomen toen wij het bedrijf van mijn ouders overnamen. De boekhouder van mijn ouders raadde ons aan om zelf ook een boekhouder te zoeken. De boekhouder die we toen gekozen hebben, werd toen net overgenomen door d&p en zo zijn we bij jullie terechtgekomen. d&p is dus voor ons geen bewuste keuze geweest en we hebben jullie toen eerlijkheidshalve echt wel gescreend en geëvalueerd op voorhand. Maar wij waren van bij de eerste contacten heel aangenaam verrast door de verhelderende, transparante en hands-on aanpak van d&p. Het voelde gewoon heel natuurlijk aan.” Oef, dat klinkt al beter dan die eerste zinnen.

Samenwerken met d&p voelde gewoon heel natuurlijk aan

 

De rechttoe rechtaan aanpak

Hoe vertaalde die hands-on aanpak zich in de praktijk? “d&p heeft zich meteen bewezen door ons bij te staan bij de overname van het bedrijf en ook bij de grote investeringen die daarmee gepaard gingen. d&p is voor ons als het ware een sparringpartner die ons uitdaagt om out of the box te denken. Zelf hebben we de neiging om lang over een beslissing te tobben, zeker als die beslissing grote investeringen vraagt. We schrijven dan al een aantal scenario’s uit en als we die dan voorleggen aan onze contactpersonen bij d&p, Justine en Gudrun, dan zien we al heel vlug aan hun blik of het een ja of nee wordt. Die rechttoe rechtaan aanpak van iemand die het bedrijf kent, maar ook weet hoe het financieel in elkaar zit, is zo belangrijk in ons beslissingsproces. Zo weten we waar we aan toe zijn op de momenten waarop we willen weten waar we aan toe zijn.” 

Met d&p weten we waar we aan toe zijn, op de momenten waarop we willen weten waar we aan toe zijn.

 

Advies is meer dan een babbel over de jaarrekening

“Het gros van de zaken die we bespreken met Gudrun en Justine is boekhoudkundig, maar we kijken er altijd enorm naar uit als zij naar hier komen voor het bespreken van pakweg de jaarrekening. Want dan kunnen we ook een aantal andere zaken aan bod laten komen. We leggen dan altijd een aantal punten voor die op dat moment voor ons bedrijf belangrijk zijn. Dat kan gaan over een grote investering, over de financiering daarvan, over hoe de zaken betaalbaar blijven …  Zo kregen we bijvoorbeeld eens sociale controle. De manier waarop zoiets aangepakt wordt, heeft een grote indruk op ons nagelaten. Wij namen toen meteen contact op met Gudrun en Justine voor advies. Met succes: zij hebben ons daar heel snel en concreet in geholpen. Zelfs als we heel andere vragen hebben, mogen wij Justine contacteren. Zij verwijst ons dan door naar iemand binnen jullie legal of HR-team die ons verder helpt. En zelfs al ligt de expertise buiten jullie terrein, dan nog kunnen wij telkens rekenen op een heel goede doorverwijzing om een deskundig antwoord op onze vraag te krijgen.”

 

Niet kopen, maar lenen

Ann-Sofie komt stilaan op dreef: “d&p neemt veel van mijn zorgen weg. In de eerste instantie gaat dat voor mij over het neerleggen van de jaarrekening. Daarnaast opnieuw, ook voor mij als persoon en als ondernemer, de gemoedsrust bij het maken van investeringen. Alles lijkt altijd zo een groot risico. En net daarin heb ik echt wel het gevoel dat ik dan blind kan vertrouwen op jullie mening als adviseur. De grootste verandering voor ons bedrijf is dat we vroeger de machines aankochten met eigen middelen en dat we dat nu niet meer doen. Nu lenen we voor die machines en die machines moeten zichzelf terugbetalen en zelfs meer opbrengen dan ze kosten. Dat was een advies van d&p. Het stond loodrecht stond op wat wij gewoon waren om te doen. Het betekende een enorme mentaliteitsverandering maar we hebben er toen op vertrouwd. Gelukkig, want het heeft er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat wij heel grote andere investeringen konden doen. Daardoor hebben we zaken gerealiseerd die anders niet gebeurd waren en waardoor we waarschijnlijk nu 5 jaar achter zouden lopen op onze concurrenten.”

Het lef om te veranderen, gelijkgestemde mensen aan je zij en de juiste beslissingen nemen.

 

Kleine ploeg, groots werk

“Jullie hebben het bij d&p vaak over “investeren in groei”. Daar kan ik me goed in vinden. Maar dan niet zozeer in de brede zin van het woord, zoals de ambitie van de meeste bedrijven. Wij willen vooral een groei in de kwaliteit van onze producten en in de dienstverlening naar onze bestaande klanten toe. Wij zijn echte techneuten en houden heel echt van onze niche. Die kern willen we echt blijvend verbeteren en onze klant nog meer ontzorgen. Mijn ambitie is dus niet zozeer “volgend jaar verdubbelen in aantal medewerkers”, maar wel “die machine nog meer optimaliseren om de klanten nog beter van dienst te zijn”. Dat proberen wij te doen door klein te blijven en met hetzelfde team te werken, maar wel te automatiseren in het machinepark.”

 

De basis van vertrouwen, door wederzijds respect

“Die groei in aantal medewerkers en omvang van het bedrijf drijft ons totaal niet en is ons ook niet opgedrongen door d&p. Jullie pushen nooit zaken die niet bij onze visie passen. Er is respect voor hoe wij onze zaken willen aanpakken en voor onze visie op de toekomst van het bedrijf. Daar gaat d&p mee aan de slag. Jullie voelen ons DNA aan en op basis daarvan gaan jullie op zoek naar wat bij ons past. En dat is jullie manier van investeren in “onze groei”. Zonder vooroordelen en zonder in te boeten op eerlijkheid en transparantie. Want dat is net de meerwaarde in jullie manier van communiceren, er wordt geen blad voor de mond gehouden en jullie zeggen ook wel waar het op staat. Onze contactpersoon Gudrun durft wel eens te zeggen “ik weet het, jullie zijn bang, maar nu ga je dit moeten doen.” En dan weten wij dat wij naar dat advies moeten luisteren, ongeacht hoe wij er dan op dat moment tegenover staan. Dat is die basis van vertrouwen. Die is er gewoon door dat wederzijdse respect.”

Ik weet het, jullie zijn bang, maar nu ga je dit moeten doen.

 

De spiegel die de realiteit toont

Een ander stokpaardje van d&p is “groot(s) zijn in het klein zijn”. Ook daar heeft Ann-Sofie prima ervaringen mee: “Door het heel persoonlijk contact, de nabijheid en het gericht advies en daarnaast door de ruime expertise die jullie als grotere groep aanbieden, kunnen wij rekenen op “the best of both worlds”. Jullie houden ons een realistische spiegel voor. Waar wij twijfelen, geven jullie ons het nodige zetje. Waar wij te fel gaan, houden jullie ons wat in. Omdat jullie ons bedrijf kennen alsof het van jezelf zou zijn. Daarom is “groot(s) zijn in het klein zijn” voor mij als klant de belangrijkste waarde die jullie ons meegeven. En wij mogen gerust “klein” zijn, dat maakt ons niet minder belangrijk voor d&p.”

 

Geen vakantie zonder permanentie.

Zou Ann-Sofie ons durven aanbevelen bij andere bedrijven? Lang moet ze daar niet over nadenken. “Tuurlijk, want er staat altijd iemand klaar om ons te helpen. Ook al is onze vaste dossierbeheerder er niet, dan nog kent iemand van het kantoor ons dossier en helpt nog een andere d&p-collega ons verder. Ook al gaat het om niet-boekhoudkundige vragen, hulp krijgen we altijd. Zelfs al is er collectieve vakantie, dan nog krijgen wij een antwoord op onze vragen door iemand die van permanentie is. Jullie netwerk is groot genoeg, zowel in de breedte als in de diepte, om heel snel met een concreet antwoord te komen. D&p heeft de voordelen van een klein boekhoudkantoor en de voordelen van een grote accountancygroep door de vele kennis in house. Wij voelen ons belangrijk, zelfs als klein bedrijf. Wij zijn geen nummer voor d&p.”, besluit Ann-Sofie.

Ann-Sofie Denoo

Vind een kantoor in je buurt

Vind gemakkelijk een kantoor bij jou in de buurt en maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek