Veroorzaakt een duurzaam bedrijfswagenpark een administratieve chaos?

Veroorzaakt een duurzaam bedrijfswagenpark een administratieve chaos?

juridisch & fiscaal

De fiscaliteit rond de terugbetaling van de elektriciteitskosten voor het laden van de elektrische bedrijfswagen creëert al enige tijd veel onzekerheid voor werkgevers. De fiscus nam in het verleden immers het standpunt in dat dergelijke terugbetalingen steeds op basis van de werkelijk door de werknemer gedragen kosten diende te gebeuren. Daarbij moest volgens de fiscus rekening gehouden met de effectieve elektriciteitstarieven die de werknemer betaalt. 

Dit houdt in dat elke maand de elektriciteitsfactuur van elke individuele werknemer met een elektrisch bedrijfsvoertuig zou opgevraagd en verwerkt moeten worden. Dat brengt uiteraard een enorme administratieve last met zich die in de praktijk onhoudbaar is. 

Na lang aandringen vanuit de praktijk, kondigt de minister van Financiën nu evenwel toch een versoepeling in het administratieve standpunt aan. Er zou binnenkort een circulaire verschijnen waarin de administratie toestaat dat gebruik wordt gemaakt van het CREG tarief i.p.v. de werkelijke (individuele) elektriciteitsprijzen. Door van dit forfaitaire tarief gebruik te kunnen maken, betekent dit een haalbaardere kaart voor de werkgevers. 

Let wel, de minister ziet dit louter als een tijdelijke oplossing tot er voldoende technologische ontwikkelingen ingeburgerd geraken die werkgevers toch in staat zouden stellen om met de werkelijke elektriciteitsprijzen rekening te houden. 

Indien je graag op de hoogte wordt gehouden van de verdere evolutie hiervan, contacteer dan Julie, onze d&p HR experte die dit op de voet volgt: Julie.bulcke@denp.be  

Meer juridisch & fiscaal

Ga naar nieuws & wetgeving
Julie Bulcke
Julie Bulcke
Teamlead mens & organisatie

Vind een kantoor in je buurt

Vind gemakkelijk een kantoor bij jou in de buurt en maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek