- Home
- Nieuws & wetgeving
- "Zonder cultural fit moet je er zelfs niet aan beginnen" - Dimitri Beck (d&p) over M&A
"Zonder cultural fit moet je er zelfs niet aan beginnen" - Dimitri Beck (d&p) over M&A
De adviesgroep d&p - vroeger bekend als Decupere & Partners - heeft twee jaar bewust geen overnames gedaan. Maar, zegt CEO Dimitri Beck, de groep met kantoren in West- en Oost-Vlaanderen is weer op zoek naar opportuniteiten in de markt.
In 2021 hebben we onze d&p 2.0-groeistrategie gelanceerd", zegt Dimitri. "Organische groei blijft voor ons daarin de belangrijkste pijler, naast overnames en samenwerking. Groei benaderen we heel doelgericht. Welke blinde vlekken hebben we nog qua dienstverlening en qua regionale spreiding?"
Joint venture in Frankrijk
"Die oefening mondt soms uit in een overname, maar ook andere samenwerkingsvormen zijn mogelijk. Zo hebben we net een joint venture opgericht met het Franse accountancykantoor Capteam, om onze Vlaamse klanten met activiteiten in Frankrijk nog beter te bedienen. Een joint venture vonden we in dit geval een betere keuze dan daar zelf een kantoor op te richten of over te nemen."
Drie C's
Dimitri is open over de groei waar d&p op mikt. "Regionaal willen we onze blinde vlekken in West- en Oost-Vlaanderen invullen: Noord-West-Vlaanderen, het Waasland en de Vlaamse Ardennen. In 2030 willen we de 30 miljoen euro omzet ronden. En van 130 medewerkers vandaag naar 2 tot 300 mensen groeien." Essentieel voor een geslaagde overname? Dat zijn de drie C's, aldus Dimitri. "Ten eerste: cultural fit."
Als het DNA van de twee organisaties niet matcht of het klikt niet met de medewerkers en klanten, dan mag je nog zo je best doen: dat lukt niet.
"Twee: complementariteit in dienstverlening en doelstellingen. En drie: commitment. De goesting om samen dingen te doen."
Na een hele reeks overnames duwde d&p in 2022 bewust even de pauzeknop in. "Er waren heel wat interne projecten opgestart, onder meer in digitalisering, en we wilden de reeds gedane overnames goed integreren in onze groep", legt Dimitri uit. "Intussen kijken we terug naar mogelijke nieuwe overnames en andere samenwerkingen."
Snuffelfase
Hoe een potentieel M&A-traject start bij d&p? Eerst en vooral: door te luisteren. Dimitri: "We zeggen nooit nee als iemand met ons wil babbelen, zelfs al valt de andere partij op het eerste gezicht niet binnen ons interessegebied. Samen met onze CCO en COO maak ik vervolgens de inschatting of we potentieel zien. Zo ja, dan volgen nieuwe gesprekken. De luister- en reflectiefase, noem ik dat. Of de snuffelfase." (lacht)
"We doorlopen de klantenreis, de medewerkersreis, hoe pakt het kantoor het financieel aan, operationeel, commercieel, IT-matig. En dan komt nog en 'misschien wel onze belangrijkste persoon in beeld': de CHRO. Zij zoekt uit: matchen de organisaties op het vlak van DNA? Is het antwoord van beide kanten ja, dan start een soort predue diligence, en gaan we met cijfers en waarderingen aan de slag. Volgt dan nog steeds een go, dan gaan
we over tot de LOi en de echte due diligence, om al dan niet uit te monden in een overnameovereenkomst via aandelen of een asset deal."
Implementatie is cruciaal
Waarna het werk pas écht start. "De implementatiefase is cruciaal voor een goed verloop van de overname of samenwerking", zegt Dimitri. "Een M&A-traject duurt meestal een klein jaar. Maar voor de volledige integratie moet je rekening houden met nog eens twee tot drie jaar."
Essentieel daarin? Transparantie. "We werken met volwassen professionals, niet met kleuters. Je moet je medewerkers gefaseerd maar tijdig informeren, en betrekken bij het proces. Zowel je bestaande mensen als zij die mee aan boord komen. Het allerbelangrijkste is eerlijk communiceren. En luisteren. Naar feedback vragen en iets doen met die feedback."
Ruim drie vierde van medewerkers blijft
En dat werkt, zegt Dimitri. "Bij al onze overnames zien we dat de meeste medewerkers en ook klanten aan boord blijven. Af en toe haakt een klant af, vaak gerelateerd aan de leeftijd. Het is zo dat de leeftijd van de ondernemer en van zijn of haar accountant vaak nogal gelijkloopt."
"Medewerkers bieden we alle nodige middelen en ontwikkelingsmogelijkheden binnen het grotere geheel. En ja, groei zorgt ook intern voor uitdagingen. De laatste jaren hebben we fors geïnvesteerd om daar nog beter mee om te gaan. We hebben nu mensen die daar dedicated mee bezig zijn."
Investeren in groei is nu eenmaal in de eerste plaats investeren in mensen.